Nieuws

News

Even voorstellen: voorzitter Gezina Trouw

Gezina Trouw is voorzitter van het Lerarenparlement. Wie is ze? En waar staat ze als voorzitter voor?
 
Veertien jaar werkt Gezina Trouw nu als docent verpleegkunde in het mbo. Naast haar werk aan het Zadkine in Spijkenisse werkt ze tien uur per week als verpleegkundige in een hospice. Hybride docent noemt ze zichzelf dan ook. ‘Mijn werk in het hospice is erg belangrijk voor mijn werk als docent. Ik vind het heel belangrijk dat ik als leraar op de hoogte ben van de laatste ontwikkelingen in het vak.’ Daarnaast is zij voorzitter van het Lerarenparlement. Hiervoor is zij wekelijks twee dagen vrij geroosterd. ‘Ik ben mijn teamleider heel dankbaar dat ik hier de ruimte voor krijg.’

Waarom ben je voorzitter geworden van het Lerarenparlement?

‘In eerste instantie heb ik mij gewoon verkiesbaar gesteld voor het Lerarenparlement. Toen ik eenmaal gekozen was als lerarenparlementariër besloot ik dat ik graag iets wilde doen in het bestuur. Vervolgens ben ik voorzitter geworden. Daar heb ik van tevoren goed over nagedacht: wat heb ik te bieden? Mijn conclusie was dat ik een goede voorzitter kan zijn, omdat ik naast mijn werk in het mbo ook een tijd in het vo heb gewerkt. Daarnaast ben ik flexibel en kan ik goed communiceren.’

Bevalt het voorzitterschap?

‘Ik vind het erg leuk en machtig interessant. Maar als voorzitter doe je het natuurlijk niet alleen. Wij hebben een bestuur en werkgroepen gevormd, waarbij iedereen een taak heeft op basis van zijn eigen kwaliteiten. Daar ben ik trots op, wij doen alles met elkaar. Wij hebben al veel bereikt, want het Lerarenparlement staat. Nu gaan we stappen maken.’

Wat wil je bereiken?

‘Ten eerste hoop ik dat wij als “eerste generatie” lerarenparlementariërs de weg vrijmaken voor de parlementariërs die na ons komen. In 2020 zijn er nieuwe verkiezingen en ik verwacht dat veel leraren zich verkiesbaar stellen en dat zij door een grote hoeveelheid leraren worden verkozen in het parlement. Daarnaast wil ik de bekendheid van het professioneel statuut onder leraren vergroten en de leraar bewust maken en stimuleren in de zeggenschap om met elkaar de beroepsgroep te versterken. Tot slot doe ik graag een oproep aan alle leraren: hebt u vragen of goede voorbeelden, loopt u ergens tegenaan of wilt u meer weten over het professioneel statuut op uw school? Stuur dan een e-mail! Wij gaan graag met in gesprek en staan altijd open voor het voeren van een professionele dialoog.’

hetlerarenparlement_diap_logo.png
©2018 Lerarenparlement